Van de Directie: "De bouw van het nieuwe pand heeft ons veel geleerd"

Nu we definitief zijn verhuisd naar het nieuwe pand, is het alvast tijd om terug te kijken op de afgelopen anderhalf jaar. Welke keuzes heeft de directie gemaakt en wat waren de uitdagingen waar zij tegenaan liepen? We gaan met de heren in gesprek.

Van de Directie: "De bouw van het nieuwe pand heeft ons veel geleerd"

Het is dan eindelijk zo ver: de verhuizing naar de Reflectiestraat is een feit! Tijd voor Björn, onze contentmanager, om met Roderick en Lodewijk bij te praten over de bouw van het nieuwe pand. Hij heeft ze een aantal vragen gesteld, waaronder hoe zij het hele proces hebben ervaren en wat onze klanten er precies aan hebben.

Verliep alles volgens plan?

“Een enorm project als deze verloopt natuurlijk nooit precies zo als je het van tevoren in gedachten hebt. Toch is het gelukt om de belangrijkste deadlines te halen”, begint Lodewijk. "Nu de laatste loodjes nog, die wegen altijd het zwaarst", vult Roderick aan.

Het oude pand was pas zeven jaar oud, waarom toch de keuze om nu al te verhuizen?

"Wij zijn van mening dat er weinig tot geen ruimte is voor nieuwe plannen als het pand helemaal vol staat. Ruimte in het pand geeft ook ruimte voor innovatie. Ze zeggen altijd dat bijvoorbeeld een goudvis ook naar de grootte van zijn kom groeit. Zo zien wij dat ook. Het nieuwe pand geeft ons voldoende ruimte om verder te groeien en te innoveren.”

Welke duurzame keuzes hebben jullie gemaakt?

"De keuzes op het gebied van duurzaamheid hebben ertoe geleid dat het pand voor 90% energieneutraal is. We wekken dus bijna net zo veel stroom op als we gebruiken. Het stroomverbruik is een verwachte theoretische inschatting, we gaan dus de komende maanden bekijken hoeveel energie we 'echt' gebruiken. Aan de hand van deze gegevens kunnen we bepalen hoeveel energie we extra moeten opwekken of moeten besparen zodat we 100% energieneutraal kunnen zijn. Een aantal voorbeelden van de groene keuzes:

  • Warmtepompen: het nieuwe pand is voorzien van warmtepompen, waardoor we volledig van het gas af zijn.
  • Zonnepanelen: het dak komt vol te liggen met zonnepanelen, die bij elkaar veel stroom kunnen opwekken. 
  • Verlichting: alles in de nieuwste vorm van ledverlichting. Daarnaast hebben we bewegingssensoren die ervoor zorgen dat de lichten op de gang automatisch uit gaan. 
  • Speeddeuren: het magazijn heeft zogenaamde speeddeuren. Dit zijn roldeuren die snel open en dicht kunnen. Ze zitten voor 90% van de tijd dicht, waardoor in de zomer de warmte buiten blijft en het in de winter juist warm is. De vrachtwagen die bij ons aan het dock komen, hebben hier dus geen invloed op. 

Met al deze duurzame oplossingen gaat onze CO2 voetafdruk dus naar beneden. In de loop der jaren hopen we natuurlijk dat de kosten hierin meegaan. Belangrijker is voor ons wel dat we onafhankelijk zijn. Zeker in de huidige tijd. We wekken onze eigen energie op en zijn hierbij niet afhankelijk van een externe partij.

Waar zijn jullie tegenaan gelopen?

Roderick begint: “Ieder groot project brengt uitdagingen met zich mee, daar kun je niet omheen. Zo kampt iedereen met een materialentekort. Daar konden ook wij niet omheen. Dat was dus gelijk een van de uitdagingen van het project. Daarnaast zijn er natuurlijk altijd bepaalde onderdelen die niet volgens plan verlopen of leveringen die niet op tijd komen.”

“De grootste uitdaging”, vult Lodewijk aan, “was toch wel de tijdslijn. De tijd die we hadden voor het realiseren voor het project was bij voorbaat al aan de krappe kant, namelijk 15 maanden. Hierdoor kwam er veel druk te zitten achter de bouw, ook voor projectontwikkelaar F5.”

“Wij hebben hierbij veel hulp gehad van een derde partij, Rob de Jong Bouwadvies. Hij heeft ons als tussenpersoon ondersteund bij het hele project en was de brug tussen de bouwers en Vistapaint. Rob heeft veel ervaring met het coördineren van projecten als deze, het was dus fijn om hem erbij te betrekken.

Inspringen op klantvraag

Klinkt allemaal goed, maar wat hebben de klanten hier precies aan? “Allereerst kunnen we in het nieuwe pand efficiënter werken. Dit heeft tot gevolg dat we beter kunnen concurreren op het gebied van prijzen en marges. Daarnaast kunnen we de CO2 voetafdruk verder verkleinen door bijvoorbeeld vijf verschillende leveranciers op een pallet te zetten.”

“Het nieuwe magazijn gaat er ook qua grootte erop vooruit. Dit betekent dat we meer ruimte hebben om een buffervoorraad op te slaan. De beschikbaarheid van de producten voor de klanten gaat dus omhoog. Waar anderen juist kiezen voor minder voorraad, schalen wij juist op. Zo kunnen we sneller en langer onze producten blijven leveren en beter inspringen op de vraag van de klanten.

Collega’s helpen met schilderen

Bij het schilderen van een aantal onderdelen hebben we de hulp ingeschakeld van onze eigen mensen. Zo zijn de wanden van de kluizen, het depot en een aantal wanden van het magazijn door onze collega’s geschilderd. Ook de hele mengbalie en de vloer boven de kluizen. Dat is natuurlijk leuk voor later, maar het is meer. Het is altijd goed om de kennis over bepaalde producten wat op te frissen door er in de praktijk mee aan de slag te gaan.

LEES HET PROJECT MET DE VISTACRYL 1K VLOERVERF

Inrichting van het pand

Ook op het gebied van de inrichting hebben we voor duurzaamheid gekozen. De kantoren zijn namelijk voorzien van zit/sta bureau, met memory functie. Een bureau dat omhoog kan dus. Daarnaast hebben we geprobeerd om de sfeer wat huiselijker te maken, uiteraard met het gebruik van onze huisstijlkleuren. Als onze mensen behoeften hebben aan een plekje om even rustig te kletsen onder het genot van een kopje koffie, dan is daar alle mogelijkheid tot. Werk en privé moeten natuurlijk gescheiden blijven, toch geloven wij dat het goed is om het niet voor 100% zakelijk te maken.

Wat zijn de belangrijkste lessen die jullie hieruit hebben meegenomen?

“Ik denk dat we terug kunnen kijken op een hectische tijd, maar wel op een leuke manier. We hebben weer veel van de verhuizing geleerd. Wat ik bijvoorbeeld een goede les vond van dit project, is het stellen van prioriteiten. Waar ligt je focus en waar kan je zelf op sturen? Daar zijn we de afgelopen tijd in gegroeid.

Ook over duurzaamheid hebben we de afgelopen anderhalf jaar veel kennis vergaard. Er wordt aan de ene kant vanuit de gemeente zo veel mogelijk gestuurd op duurzaam bouwen. Aan de andere kant vinden wij het zelf ook gewoon super interessant om iets over te kunnen dragen aan de volgende generatie(s). We proberen zo ons steentje bij te dragen. Een bedrijf dat klaar is voor de toekomst!”