Vistapaint samen met Team klaar voor de toekomst

Aanpassingsvermogen en klaar zijn voor een duurzamere toekomst zijn voor Roderick en Lodewijk belangrijke doelen in het ondernemerschap. In een gesprek met beiden heren kijken we hoe zij 2023 en de toekomst voor zich zien.

Vistapaint is klaar voor de toekomst en kan alle uitdagingen met hun team aan!

Door Chantal Groenewegen, Marketing Communicatie Manager van Vistapaint.

Aanpassingsvermogen en klaar zijn voor een duurzamere toekomst zijn voor Roderick en Lodewijk belangrijke doelen in het ondernemerschap. Vandaag ga ik met hen in gesprek over het afgelopen jaar en hoe zij 2023 en de toekomst voor zich zien. Ik trap het interview dan ook af met de vraag.

Wat waren de grootste uitdagingen in 2022?

"Het afgelopen jaar was voor ons als Directie van Vistapaint zeker een uitdaging," vertelt Roderick. "Met de pandemie waren er veel onzekerheden en veranderde onze manier van werken drastisch. Maar we hebben ons snel aangepast en geleerd om efficiënt te werken onder deze omstandigheden."

Lodewijk vult aan: "In 2022 was een van onze targets het verder verhogen van de voorraden en het behouden van onze klantrelaties. We hebben ons hierop gericht door onze communicatie te versterken en onze processen te optimaliseren."

Ik vraag hen of hun aanpak het gewenste resultaat opgeleverd heeft. "Ja, absoluut," antwoordt Roderick. "We zijn erin geslaagd om onze voorraden op het gewenste niveau te krijgen en onze klantrelaties te behouden. We hebben ook nieuwe klanten weten te winnen door onze flexibiliteit en snelle reactie op veranderende marktomstandigheden."

Restuarant renoveren

Volgens Roderick was het begin van 2022 een spannend jaar voor de commerciële kant van Vistapaint. We hebben afgelopen jaar geleerd dat onze producten corona gevoelig waren in een positieve zin en dat groei mogelijk is door nieuwe producten te introduceren.  In de Coronatijd werden de probleemoplossers namelijk ook gekocht door niet-schilders. “Hoewel 2020 en 2021 goed verliepen ondanks de pandemie, was er een opmerkelijk verloop. Veel mensen die normaal geen renovaties uitvoerden, besloten dit wel te doen tijdens de pandemie. Restaurants die gedwongen waren om dicht te gaan, profiteerden van de tijd om samen met hun personeel hun restaurant te renoveren. Veel bedrijven wisten niet wanneer ze een renovatie moesten uitvoeren, omdat dit ten koste zou gaan van hun omzet. De mogelijkheid deed zich voor waarin gerenoveerd kon worden zonder dat dit gevolgen zou hebben voor de omzet. Het renoveren door geheel nieuwe doelgroepen heeft Vistapaint veel omzet opgeleverd. De grootste uitdaging was echter om deze omzetten vast te houden na afloop van de pandemie. Toen vervolgens alles en iedereen weer naar zijn normale werkzaamheden terugkeerden, vielen er een hoop tijdelijke schildershandjes weg waardoor een deel van de omzet wegviel. ” Deze omzet kan worden gecompenseerd  door nieuwe producten en assortimenten te introduceren. Volgens Roderick is dit een tijdrovend proces, aangezien het ontwikkelen van nieuwe recepturen en concepten tijd kost. Het behouden van onze kwaliteitseisen en kernwaarden is belangrijk, maar dit zet druk op onze afdeling Techniek & Applicatie. Dit komt ook omdat we willen blijven innoveren, zowel op nieuwe als bestaande productlijnen. Dit wordt ook van ons verwacht. Het continu blijven ontwikkelen is daarom van groot belang om succesvol te blijven.

Verhuizing naar Reflectiestraat

Vistapaint is inmiddels ook verhuisd naar de Reflectiestraat. Ik vraag hen of dit een grote impact had op de algehele bedrijfsvoering?

Lodewijk antwoord hierop: “Hierbij waren er drie belangrijke uitdagingen: zorgen dat de bouw van het pand op tijd klaar was, dat iedereen snel zijn weg en efficiëntie zou vinden in het nieuwe gebouw en dat het binnen budget gebouwd werd. Tijd was hierbij de grootste uitdaging, aangezien de toeleveringsketen nog niet op het oude niveau leverde. Er was bovendien weinig tijd om met de bouw uit te lopen, aangezien het oude pand verkocht was. Gelukkig is alles goed gekomen en binnen budget. Hier zijn we erg tevreden over.”

Onze kroon op het werk is dat ons pand met warehouse 2050-proof is. We zijn klaar voor de toekomst. We hebben een dag energieneutraal pand en voldoen aan alle eisen die gesteld zijn voor 2050. We zijn super trots dat we dit met elkaar hebben kunnen realiseren.

 

Roderick vult aan: “Ons nieuwe pand biedt ons vele zakelijke mogelijkheden. We kunnen bijvoorbeeld efficiënter werken dankzij de nieuwe opslag- en

overslagfaciliteiten. Bovendien zijn we koploper op het gebied van duurzaamheid en hebben we een extreem lage voetafdruk. Dit maakt het voor ons makkelijker om toekomstige uitdagingen aan te gaan en aantrekkelijker voor klanten om voor ons te kiezen. We kunnen onze duurzaamheidsprestaties nu ook veel beter in kaart brengen.”

Was de impact van de verhuizing groot voor de bedrijfsvoering en het personeel?

“In het afgelopen jaar hebben we ons gericht op het bouwen van een nieuw pand met als doel efficiënter en duurzamer te werken. Hoewel we wisten dat het niet vlekkeloos zou verlopen, bleek het proces van het opnieuw instellen van efficiënte looproutes, het vinden van nieuwe routines en het aanpassen aan de hoogte van het nieuwe pand lastiger dan verwacht. Een grappig voorbeeld hiervan was dat onze inkoper, Ferry van Leeuwen, met een verrekijker moest bekijken welke voorraad we op de hoge stellingen hadden staan. Daarom staat het implementeren van een nieuw warehouse management systeem op onze prioriteitenlijst. Gelukkig hebben we een hardwerkend team waardoor onze klanten hier niets van gemerkt hebben en alle bestellingen op tijd verstuurd konden worden. We zijn dan ook trots dat we een team hebben dat een extra stap zet wanneer dit nodig is!”

Leverproblemen en prijsstijgingen

 

Ik vraag Roderick, hoe het bedrijf het afgelopen jaar heeft gereageerd op de neveneffecten van de coronacrisis, zoals leverproblemen en prijsstijgingen?

“Wij hebben inderdaad te maken gehad met enkele uitdagingen door de coronacrisis. Zo hadden we last van arbeidstekorten, maar gelukkig zijn we nu bijna weer compleet. Ook hebben we te maken gehad met leverproblemen vanwege grondstoftekorten, en momenteel lopen we tegen inflatie aan, wat leidt tot continue prijsstijgingen. Dit is voor een deel begonnen tijdens de coronacrisis, omdat bijvoorbeeld containers en grondstoffen duurder werden. Gelukkig zijn de toeleveringen nu weer op orde, maar helaas hebben we nog steeds te maken met de energiecrisis en inflatie waardoor prijzen helaas blijven stijgen.”

Wat brengt 2023?

Welke innovaties verwachten jullie in 2023 in de branche en hoe gaan jullie hierop inspelen?

Roderick: “Volgens ons wordt 2023 een onzeker jaar, met veel negatieve berichten in de kranten over verwachtingen en omzetdalingen. Wij hopen bij Vistapaint in 2023 ons volume uit 2022 te kunnen behouden, door onze duurzame productlijnen verder uit te bouwen. We staan op het punt om een paar mooie producten te lanceren voor de houtbouw, maar willen hier nog niet teveel over zeggen totdat we zekerheid hebben dat de kwaliteit goed is.”

“Daarnaast zijn we ook bezig met de verdere uitbouw van onze stukadoorlijn, waarin we de afgelopen jaren een mooie groei hebben geboekt.” Geeft Lodewijk aan. “Ook zijn we bezig met het uitbreiden van onze Reynst-sponzenlijn, gericht op schoonmaakartikelen in de bouw. Er zit dus genoeg in de pijplijn voor ons bedrijf.”

Onze focus ligt in 2023 echt op productontwikkeling in 2023? herhaald Lodewijk.  “Dat houdt in dat we blijven zoeken naar nieuwe duurzame productontwikkelingen. Dit brengt een nieuwe realiteit met zich mee, omdat er op het gebied van duurzaamheid geen duidelijke regels zijn opgesteld voor wanneer een product als duurzaam beschouwd kan worden. Ons doel is om duurzame producten te ontwikkelen zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Er bestaat geen vastomlijnde weg die we kunnen volgen, we zijn allemaal aan het pionieren. We hebben elkaar hierbij nodig en samenwerken binnen de gehele keten en daarbuiten worden daarom nog belangrijker voor ons in de aankomende jaren.”

Wat kunnen we in de toekomst nog meer verwachten van Vistapaint op het gebied van duurzaamheid?

Lodewijk: “Onze intentie is om volgend jaar onze zonnepanelen nog verder uit te breiden en onderzoek te doen naar de haalbaarheid van energie opslag. En zoals eerder aangegeven zijn we bezig met mooie initiatieven voor de houtbouw. Er liggen vast ook nog meer kansen die voortvloeien uit de energietransitie die momenteel in volle gang is. Tijdens dit proces zal ons gehele team alert zijn om de juiste signalen op te pakken zodat wij hierop in kunnen spelen. Hierbij kan gedacht worden aan het feit dat er momenteel veel geld wordt uitgegeven aan isolatiemateriaal, maar waar geïsoleerd wordt ontstaan ook nieuwe problemen, zoals schimmelvorming na isolatie. Wij kunnen met onze specialisten hier goed op inspelen. Zo zullen er vast ook weer nieuwe problemen ontstaan die voor Vistapaint weer nieuwe kansen bieden.”

Trends in 2023

Er gebeurt veel in de wereld, Europa en in de branche. Hoe houdt Vistapaint zich op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends in jullie vakgebied en hoe gaan jullie hiermee om?

Lodewijk: “Wij houden ons continue op de hoogte door natuurlijk de markt, het nieuws, de oorlog in Oekraïne en de energietransitie te volgen. Verder ben ik bestuurslid van de Vereniging van Verf- en Drukinktfabrikanten. Hier ben ik verantwoordelijk voor de statistieken en blijf ik continu op de hoogte van alle ontwikkelingen en wijzigingen die optreden in de branche. Daarnaast lezen we veel blogs, volgen we webinars en bezoeken we beurzen.

We vinden het ook belangrijk om buitenlandse beurzen te bezoeken. Helaas konden we dit vanwege corona niet doen, maar pakken dit nu weer op. op de beurzen zien wij innovaties en doen wij inspiratie op, maar ook connecties waarmee we samen kunnen bouwen aan mooie nieuwe oplossingen.”

Trots op ons team!

Ik vraag tot slot wat zij van de soms negatieve klanken over de algehele economie en toekomst vinden. Hoe zien jullie de toekomst voor Vistapaint?

Lodewijk: “Wij zijn optimistisch en hopen dat te blijven. We staan goed gepositioneerd en zijn klaar voor de toekomst. Bij eerdere negatieve ontwikkelingen in de wereld is gebleken dat we met onze mensen en onze range van producten voor goede continuïteit kunnen zorgen.” Roderick vult zijn broer aan: “Wij proberen elk jaar weer te investeren in de toekomst. Dit betekent dat we in het afgelopen jaar hard hebben gewerkt aan een hybride wagenpark. Daarnaast is ons pand 2050-proof en is onze afdeling Applicatie & Techniek op weg naar groene productie. Onze hele keten is gericht op de toekomst. Bovendien zijn we trots op ons team, dat samen aan de toekomst van ons bedrijf bouwt. Onze medewerkers zijn het hart van ons bedrijf. Samen brengen wij elke dag onze brede range aan specialiteiten onder de aandacht, waardoor de vakman ons erkent als specialist in verf- en plamuurspecialiteiten. Als we met elkaar blijven samenwerken als team, met onze klanten en leveranciers zien wij enkel alleen maar uitdagingen die we met elkaar aan kunnen"

 

voor vandaag en morgen

Ons Team van Vistapaint